zaterdag 6 april 2013

Een zeer zeer zeer fijn huis

De Windroosreeks, ruim 50 jaar geleden opgericht door Ad den Besten, heeft altijd aan jonge, onbekende dichters een podium willen bieden. Verschillende dichters,die inmiddels wel tot de klassieken gerekend mogen worden, hebben bij de Windroos gedebuteerd. Onder hen o.a. Hans Andreus, Remco Campert, Guillaume van der Graft, Gerrit Kouwenaar, Huub Oosterhuis, Nico Scheepmaker, Simon Vinkenoog en Micha de Vreede.
In de bundel:
Voor een dag van morgen : de allermooiste gedichten uit De Windroos 1960-2006 ontdekte ik onderstaand gedicht van Charlotte Scholten.
Het past wel in de reeks blogposts over wonen.

Een zeer zeer zeer fijn huis

Ruik maar heel licht
In de zolderkamer.
Tussenwanden weggebroken
- Aardige aannemer wel -
Hij ving wat muizen
En vond een verdroogde kikker.
- Die giet ik in goud
De vorm bleef behouden -
Alle ruimte voor
Pingpongtafels en een
Modelspoorlijn - geen kasten meer.

Je kent het niet
Meer terug - de trap draait linksom
En de deuren zijn van zilver.
Ik poets ze elke dag.
In de kamer heb ik
Gras gezaaid, dat staat zo fris.
Een keuken heb ik niet.
Ik leef al maanden
Van de wind.
© Charlotte Scholten.
Url naar bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten