maandag 23 april 2012

Antwerpen; deel 2

Tijdens een uitstapje naar Antwerpen werd o.a. een bezoek gebracht aan de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience
Op de muren van deze bibliotheek was een citaat afgebeeld uit Geschiedenis mijner jeugd van Hendrik Conscience
Het boek zelf is vrijwel onleesbaar voor hedendaagse lezers, maar de lichte ironie in het citaat, sprak me wel aan:
Ik mijmerde van schitterende wapenfeiten en van oorlogsroem: soms zag ik mij zelven in tegenwoordigheid des vijands op het oogenblik van den aanval; ik hief het zwaard in de hoogte en, mij vooruitwerpende, riep ik al mijne makkers tot heldenmoed op. Dank aan mijne onversaagdheid, en bovenal aan mijne welsprekendheid, werd de vijand geslagen, en iedereen in het Belgisch leger bewonderde den zwakken jongen, die zooveel manhaftigheid had getoond.”
©

Geen opmerkingen:

Een reactie posten