woensdag 7 maart 2012

Praktijkuitstapje 20: Het hart van de bibliotheek

Als iemand mij vraagt, wat de kern van de bibliotheek is, dan zeg ik altijd: "De collectie". Het is de kapstok waar alle andere zaken aan opgehangen worden.
Hart op straat - #hartopstraat
© Sytske_R

In de praktijk merk ik, dat ontwikkelingen op dit gebied in een enorme stroomversnelling komen.
Tot voor kort bestond de collectie uit fysieke materialen: boeken, films, muziek, computerspelletjes.
Later kwamen daar digitale bestanden bij. Keurig samengesteld door deskundigen op een bepaald vakgebied.
Maar door de opkomst van sociale media ligt er een klein bommetje onder deze traditionele collectie.

Bij het geven van informatie wijk ik steeds vaker uit naar vrij raadpleegbare content op internet. En dan blijkt er een schat van informatie te vinden in blogs:

- In mijn blog Grandioze Groninger besteedde ik aandacht aan de winnaar van de PC Hooftprijs 2012. Zijn poëzie is voor een beperkt publiek. Daardoor belandt een papieren dichtbundel in een doorsnee-bibliotheek al snel op de nullijst. In de bibliotheek is er vanwege de publiciteit, die het winnen van een prijs met zich meebrengt, echter wel vraag naar de bundel. Het is in zo'n geval prettig, wanneer je de klant dan kunt wijzen op de website, waarop een selectie van de gedichten gepresenteerd wordt.
Vervolgens kan er dan gericht een dichtbundel aangevraagd worden.

- Op het gebied van zelfverwerkelijking verschijnt er een lawine aan boeken. Er is echter ook een zeer groot publiek voor dit onderwerp. De klant vraagt om de meest uiteenlopende titels, maar t.b.v. de collectie moeten er voortdurend keuzes gemaakt worden. Dit betekent, dat er bij vraag naar een concrete titel ook weer regelmatig nee verkocht moet worden. Aanvragen is niet altijd een optie, want het boek is NU nodig.
En ook dan kom je via blogs tot verrassende resultaten.
Het boek Opkrabbelen van Karin Ramaker was niet aangeschaft. O.a. omdat het veel invuloefeningen bevat.
Uit een aanbeveling bleek, dat het boek o.a. een selectie was van blogberichten . En Karin bleek, nadat ze opgekrabbeld was, een bijzonder interessante website opgezet te hebben.

Dan bied je toch wat anders dan zo'n suf boekje.

Of moet ik nu mijn mond gaan spoelen?

4 opmerkingen:

  1. Er is inderdaad veel vraag naar boeken over zelfverwerkelijking. Daar kan niet genoeg van aangeschaft worden. Zelf mag ik ook altijd graag neuzen in dit soort boeken.
    En je hoeft niet je mond te gaan spoelen hoor...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeker niet je mond spoelen! Advies uitbreiden met digitale informatie helpt de klant beter, ga zo door (en zegt het voort, zoals je hier al doet!).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En zo ben ik op jouw blog op zoek naar die tip over de cursus Creative Commons en bewijs ik daarmee jouw stelling dat blogs steeds belangrijker worden als informatiebron.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die je me dus gemaild had... ;-) Heb wel weer een mooie reis door jouw 23Dingenontdekkingstocht gemaakt. Een hele mooi, met een prachtige ontwikkeling. Leuk dat je nog steeds regelmatig blogt.

    BeantwoordenVerwijderen