maandag 4 juni 2012

Met de westenwind in de rug.

Als smaakmaker voor een fietstocht naar Berlijn las ik Met de westenwind in de rug van Paul Spapens
De titel verwijst zowel naar de rugwind, die je meestal hebt, wanneer je naar het oosten fietst, als naar de Westerse mentaliteit.
Over de motieven voor de fietstocht vertelt Pauls vrouw, Hennie, op een You tube filmpje

Het boek was zo boeiend geschreven, dat ik nieuwsgierig werd naar ander werk van zijn hand.
Zo ontdekte ik Abraham fietst naar het beloofde land .
Het is het verslag van een fietstocht van Nederland naar Jeruzalem, die Papens samen met zijn vrouw maakte t.g.v. zijn vijftigste verjaardag.
Ook dit boek staat weer vol boeiende verhalen.
Tot mijn verrassing vond ik op de site van Reisboekwinkel Atlas een fragment , van het traject door Bulgarije.
Ik heb het boek in één ruk uitgelezen.
Om een beetje de sfeer van het Midden-Oosten op te snuiven heb ik daarna de film Le grand voyage nog eens bekeken. Deze beschrijft een bedevaart van Frankrijk naar Mekka. Deels een heel ander traject,maar voor iemand, die nooit buiten Europa gereisd heeft, geeft het alvast een eerste indruk.


1 opmerking: