donderdag 19 januari 2012

Praktijkuitstapje 17


Het lezen van eBooks zal naar mijn mening de komende tijd een behoorlijke vlucht nemen.
Vooral tijdens vakanties, in de trein e.d. is het heerlijk om op een compacte manier een flinke hoeveelheid leesvoer tot je beschikking te hebben. Maar die boeken moeten wel offline te raadplegen zijn.
Want in de meeste internationale treinen is vooralsnog geen wifi aanwezig. Ook is wifi vaak ver te zoeken op de meer landelijke plekken in het buitenland . En lezen via je mobiele abonnement gaat zelfs in de nabij gelegen buitenlanden al gauw in de papieren lopen.
© ©     

Met dit gegeven in het achterhoofd gingen mijn wenkbrauwen wel even omhoog bij het lezen van onderstaand bericht van de inkoopcommissie Content:
Portal streaming eBooks.
Binnenkort hebben de Nederlandse openbare bibliotheken een portal om streaming ebooks op te publiceren, Public Library Online (PLO). 
PLO is opgezet door Bloomsbury met de idealistische gedachte om een win-win te creƫren voor uitgevers, bibliotheken, auteurs en lezers.
BNL heeft een overeenkomst gesloten met Bloomsbury. De inkoopcommissie betaalt de content.
Het gaat om streaming ebooks. De klant heeft alleen online access en er is dus geen downloading.
Doelgroep is: alle Nederlanders (volwassenen en kinderen) die ebooks online willen lezen en lid zijn van de bibliotheek.
Streaming lezen:
Als ik het goed begrijp wil dat zeggen, dat je al lezend losse bladzijden of hoofdstukken krijgt. Het betekent ook, dat je altijd over een internetverbinding moet beschikken. En die is, zoals gezegd vaak niet aanwezig in het hutje op de hei, waar je  afgesloten van de drukte van alle dag je favoriete boek leest.

Een extra complicatie is, dat de portal streaming eBooks beschikbaar gesteld wordt binnen de content .
En deze is normaliter uitsluitend in de bibliotheek te raadplegen.
Of een lener vervolgens ook alleen maar in de bibliotheek kan lezen (lijkt  niet erg handig) of ook thuis, is onduidelijk.

Hierdoor kom ik tot de conclusie, dat de openbare bibliotheken hier voor de derde keer op rij een product leveren, waar op z'n zachtst uitgedrukt niemand op zit te wachten.
1. het ePortal   bevat vrijwel uitsluitend ouwe taaie. (Baantjers)
2. de eregalerij    bevat gouwe ouwe (in totaal 25 stuks)
3. portal streaming eBooks is uitsluitend online toegankelijk.

Ik weet, dat het beschikbaar stellen van eBooks via bibliotheken een gecompliceerde zaak is, maar van de huidige gang van zaken word je niet vrolijk.
En al doe je nog zo je best om e.e.a. uit te leggen aan de klant: die heeft daar geen boodschap aan, haakt af en gaat op zoek naar alternatieven. Al dan niet  in het illegale en semi-illegale circuit.

3 opmerkingen:

  1. Ik denk dat je het ook kunt zien als een waaier aan mogelijkheden waaruit lezers kunnen kiezen wat voor hen op dat moment het prettigste is. Naar de landelijke ontwikkelingen rondom de landelijke eportal infrastructuur zit Apple ook niet stil.
    Hier nog wat recente ontwikkelingen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De beste stuurlui staan aan wal. Ik weet het.
    Ik ben opgevoed met de slogan:"Wees dankbaar voor wat is....". De rest van de zin "maar heb oog voor het gemis..." werd gemakshalve weggelaten. Terwijl juist het signaleren van tekortkomingen je prikkelt om naar oplossingen te zoeken. Helaas heb ik geen oplossingen voorhanden. Dat is de zwakte van mijn verhaal.
    Om het positief af te sluiten een variant van Kees Winkler op de hierboven genoemde slogan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anemoon, het lijkt wel of jij overal een passend gedicht bij weet! Heerlijk, ik lees eigenlijk nooit gedichten maar zou dat misschien toch meer moeten doen. Wat 23 dingen allemaal niet al teweeg kan brengen :)
    Ik ben het met je eens dat de klant niet himmelhoch jauchzend wordt van het aanbod van de bibliotheek, en inderdaad op zoek gaat naar alternatieven. En zie die klant dan maar weer terug te krijgen. Ik hoop dat er op korte termijn een beter aanbod komt binnen de bibliotheek, en wacht de ontwikkelingen mbt de landelijke eportal waar Edo naar verwijst af.

    BeantwoordenVerwijderen