woensdag 20 februari 2013

Morgen: Elk huis zijn verhaal


Op 21 februari 2013 is de startbijeenkomst van het project Elk huis zijn verhaal
Om alvast in de stemming te komen, is hier tot die tijd elke dag een gedicht van een gerenommeerd auteur te lezen onder het motto:
Binnenkort elk huis zijn verhaal, maar nu eerst een gedicht.
Vandaag is de keuze gevallen op J. Bernlef.. Een Engelse vertaling van dit gedicht is van de hand van Marla Jacobs
Huis met twee gezinnen.
"En dit is nu mijn geboortehuis! ”
Te luid gesproken maar mijn vinger
wijst al de tuin in waar een roller
zwijgt en gras opstijgt geurend het verleden in.
Dat was het tenminste. Een man met ellebogen
staart mij aan. Achter hem een flets
gezin in luidgebloemde stoelen
achter mij zwijgend het mijne.
Een huis. Wederom wijs ik maar
nu maar zo'n beetje: daar
achter dat raam werd ik even
geboren (mijn stem al vergelend
terwijl ik hem spreek).
Alsof plotseling winter gaan zij
naar binnen, deur op de klink,
Zij hebben gelijk.
Een huis is bijna een huid, alleen
voor intiem en geurend gebruik.
Ruiken jullie iets, vraag ik
met mijn mond. Waar doet dit je aan den ken?
Aan niets, aan niets, antwoorden zij
eenstemmig vrolijk, eenzaam en gezond
© Bernlef
URL naar bron.

3 opmerkingen:

  1. Morgen gaat het gebeuren ik wens je veel succes en ik hoop dat er veel verhalen gaan komen.
    Wat heb ik genoten van alle gedichten,je hebt er erg veel werk van gemaakt petje af.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veel succes morgen! Bedankt voor je, soms grappige - soms ontroerende, gedichten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig, al die gedichten. Veel plezier morgen, dat wordt wel wat!

    BeantwoordenVerwijderen