dinsdag 12 februari 2013

Over 9 dagen: Elk huis zijn verhaal

horizon
ccjnthnhys

Op 21 februari 2013 is de startbijeenkomst van het project Elk huis zijn verhaal
Om alvast in de stemming te komen, is hier tot die tijd elke dag een gedicht van een gerenommeerd auteur te lezen onder het motto:
Binnenkort elk huis zijn verhaal, maar nu eerst een gedicht.

Vandaag een gedicht van J.J. Slauerhoff, de dichter, die nergens rust vond.
Woningloze.
Alleen in mijn gedichten kan ik wonen,
Nooit vond ik ergens anders onderdak
Voor de eigenhaard gevoelde ik nooit een zwak,
Een tent werd door de stormwind meegenomen.
Alleen in mijn gedichten kan ik wonen.
Zolang ik weet dat ik in wildernis,
In steppen stad en woud dat onderkomen
Kan vinden, deert mij geen bekommernis.
Het zal lang duren, maar de tijd zal komen
Dat vóór de nacht mij de oude kracht ontbreekt
En tevergeefs om zachte woorden smeekt,
Waarmee 'k weleer kon bouwen, en de aarde
Mij bergen moet en ik mij neerbuig naar de
Plek waar mijn graf in 't donker openbreekt.

©J.J. Slauerhoff
URL naar bron.

1 opmerking:

  1. Van dit gedicht word ik stil.
    Het maakt mij blij en verdrietig tegelijk.
    Ook weer zo'n prachtige foto erbij

    BeantwoordenVerwijderen