woensdag 7 december 2011

Blog 16 You Tube

Geruime tijd rondgekeken op You tube. Ongelooflijk wat een mogelijkheden.
In eerste instantie geen account aangemaakt, omdat ik niet de intentie heb om filmpjes te uploaden.
Dagen later ging ik via mijn Gmail naar de optie “meer” en klikte puur uit nieuwsgierigheid op You tube. En wat bleek: daar verschenen filmpjes, die ik de kwalificatie “leuk“ gegeven had. Zonder dat ik het in de gaten had, was er dus al automatisch een interesseprofiel aangemaakt.
In de wereld van sociale media volstaat het blijkbaar niet, om naast je gewone paar ogen ook nog ogen in je achterhoofd te hebben. Big Brother zit overal en slaat op de meest onverwachte momenten toe.
Of in een variant op het gedicht van Judith Herzberg
Het is altijd erger dan je denkt,
Ook als je denkt
het zal wel erger zijn dan ik denk
dan is het nog erger
dan je denkt

Het is veel makkelijker dan je denkt
ook als je denkt
het zal wel makkelijker zijn dan ik denk
dan is het toch nog makkelijker
dan je denkt.


Maar dit terzijde.

Zoeken
Zoeken ging heel makkelijk, zowel m.b.v. zoektermen als via de functie “bladeren”
Over hetgeen ik gevonden heb, ben ik heel enthousiast.

Toepassingen binnen de bibliotheek
De toepassingsmogelijkheden binnen de bibliotheek zijn boven verwachting.
Een piepkleine selectie ter illustratie:
1. Filmpje over eBooks in bibliotheek Dordrecht
2. Informatie over de digitale bibliotheek bibliotheek.nl
3. Een filmpje van bibliotheek Waterweg waarin een bekend
persoon figureert.
4. Last but not least: inspiratiebron en verlevendiging van blogs en andere digitale communicatiekanalen.















4 opmerkingen:

  1. Die gedichten blijven leuk Anemoon!
    Inderdaad een enorm aanbod op bibliotheek gebied. De info over de digitale bibliotheek had ik nog niet gezien, interessant!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. YouTube is van Google en je kunt met je google-account inloggen. Je bent daardoor in staat om eigen speellijsten te maken. Zo zet je filmpjes klaar om achter elkaar af te spelen. Heel handig voor mensen die bijvoorbeeld via de televisie naar YouTube kijken en zo een avondje filmpjes kijken kunnen plannen. Ik gebruik het om mijn arsenaal filmpjes voor presentaties uit te breiden. Als ik iets zie wat ik wellicht later kan gebruiken, dan sla ik ze op als favoriet. En zo heb ik alles bij elkaar en de filmpjes voor het kiezen.

    David Lee King heeft net een serie blogartikelen geschreven over het inzetten van YouTube voor bibliotheken. Interessant om eens te lezen.

    Denk ook eens aan een filmverslag van activiteiten of een filmpje om potentiële bezoekers te verleiden. Zoals de bibliotheek Langedijk deed met de lezing van Joris Luyendijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @23 dingen ProBiblio:
    Een speellijst maken is inderdaad een goede tip.
    Het zit nog niet in mijn systeem om dat te bedenken.
    Kun je vanuit een blog of de bibliotheeksite ook linken naar zo'n afspeellijst? (Als onderdeel van een multimediale literatuurlijst bij een thema)?
    Zoals het ook mogelijk is te linken naar een stack in Delicious.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je kunt linken naar je eigen YouTubekanaal. Daarop staan jouw (vd bibliotheek) eigen video's, je favorieten en je afspeellijsten. In je kanaal kun je klikken op je afspeellijsten en er één kiezen. De afspeellijst opent die in een apart venster en dan kun je daar naar linken. Dit is mijn iPad afspeellijst als voorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen