donderdag 15 december 2011

Blog 19 Wat is er te doen in een sociaal netwerk.

© Argus





Deze cartoon is op 6-10-2011 gepubliceerd op de site http://argus-online.nl/
Via biblioblogs werd ik erop geattendeerd.


Tot voor kort riep ik altijd dat ik weinig behoefte heb om me bij een sociaal netwerk aan te sluiten.
Dat daar verandering in is gekomen, komt niet omdat mijn ideeën veranderd zijn, maar omdat ik merk , dat de term veel ruimer geïnterpreteerd wordt, dan ik doe.
Zo wordt Dizzie.nl omschreven als een sociaal netwerk rond boeken en literatuur. Terwijl ik het als een heel leuke interactieve boekensite bestempel. Ditzelfde geldt voor Boeklezers.nl , Boekenliefde.nl en de Boekensalon waar Jan Klerk een stukje over schreef.

Zo bezien kun je Mijn menu in Bicat ook als een sociaal netwerk zien. Want ook daarin kun je vrienden maken, discussies voeren, lijstjes delen enz.

En dan blijk ik, zonder dat ik het wist, allang actief te zijn binnen de zgn. digitale sociale netwerken.;-)

Maar zonder gekheid: Om bij te blijven in je vakgebied en praktijkervaringen uit te wisselen, zie ik wel degelijk het nut van actief zijn op sites als bibliotheek20.ning in een van de vele subgroepen zoals digitaal inlichtingenwerk
Wat me opviel bij deze subgroep is dat er sinds 21 februari geen enkele activiteit meer was. Het onderwerp leeft blijkbaar niet.
Het onderwerp wisselcollecties (n.a.v. het stoppen van deze service door NBD/Biblion) leeft blijkbaar ook niet. De zoekterm wisselcollecties NBD Biblion leverde uitsluitend treffers uit 2010 .

In dit verband citeer ik Frankwatching :
De effectiviteit van sociale media – of eigenlijk elke vorm van software waar je kennis mee poogt te delen – wordt beslist beter zodra mensen elkaar al een beetje kennen, een stuk expertise delen, of als ze een gemeenschappelijk doel hebben.
Sociale media zorgen dus niet voor kennisdeling omdat het sociale media zijn. Je kunt als organisatie echter wel extra energie stoppen in een cultuur waar ze goed in gedijen om kennis mee te delen.


Omdat dit blogbericht begon met een illustratie m.b.t. sociale media, wordt het, ter wille van de symmetrie, op dezelfde manier afgesloten.

Maar eerst nog een leestip, nl Echte vrienden van Stine Jensen.






5 opmerkingen:

  1. Jouw opmerking lees ik vaker. Het heeft er mee te maken dat samenwerken niet vanzelf gaat. Dat er vaak vergeten wordt dat je dat moet stimuleren en voeden. Dat je moet nadenken over hetgeen het de ander zou moeten opleveren, willen ze met je samenwerken. Dat je daarover misschien afspraken moet maken met de deelnemers. Dat je genoeg mensen nodig hebt om deel te nemen. Dat het overgrote deel van de mensen alleen maar komt halen en niet of nauwelijks brengt. Dat bibliotheekmensen het 'delen' niet zo hoog in het vaandel hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad jammer dat er soms zo weinig activiteit is op bibliotheek 20.ning. Het kan zo waardevol zijn! Je zou toch denken dat juist bibliotheekmensen, die werken met boeken die uitgeleend worden, ook kennis willen delen! En dus niet alleen gebruik maken van de kennis van anderen, maar ook zelf actief kennis leveren.
    De Boekensalon klinkt ook leuk! En Mijn menu..tja, dat mag nog wel een beetje beter als we er echt iets mee willen. Maar daar hebben we het wel eens eerder over gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Anemoon: ben je zelf eigenlijk lid van Bibliotheek20.ning, en post je er wel eens of vraag je er wel eens iets? Ik kon je niet vinden, vandaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Ina
    Een terechte vraag: “Wat doe je zelf”.
    Enkele jaren geleden heb ik zeer actief meegediscussieerd. O.a. n.a.v. Aquabrowser. Daarna heb ik e.e.a. laten versloffen en ben de inlog kwijtgeraakt. Ik heb geen nieuw account aangemaakt omdat ik bij het lezen van de diverse discussies zelden het gevoel had, dat ik een unieke bijdrage te leveren had, die iets toevoegde aan alles wat er al gezegd werd.
    Dat is eigenlijk nog steeds zo.
    En als ik een vraag heb, plaats ik die ook niet op de ning, maar mail rechtstreeks naar een collega-bibliotheek.
    Zo komen we natuurlijk nooit tot een brede uitwisseling van gedachten.
    Voortaan stel ik vragen m.b.t. praktijkervaringen ook via de ning. Beloofd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echte vrienden gereserveerd in Alphen Centrale.
    Leuk, grootmoeder achter de spelcomputer....

    BeantwoordenVerwijderen