dinsdag 20 december 2011

Blog 21 Aquabrowser My discoveries en andere sociale bibliotheekcatalogi

Sociale bibliotheekcatalogi:
Aquabrowser
In de beginperiode van Hollandnet ben ik voorzichtig begonnen met het experimenteren met web 2.0 functionaliteit binnen My discoveries. Kort daarna werd besloten om voor Hollandnet de skin “small” te gebruiken i.p.v. de uitgebreide versie. Moest ik voor mijn geëxperimenteer uitwijken naar de landelijke aquabrowser. Mijn enthousiasme werd echter behoorlijk getemperd, omdat deze geen bezitsgegevens heeft. En in de bezitsgegevens zit nu juist de meerwaarde van een bibliotheekcatalogus boven bijv. Librarything.
Inmiddels is de uitgebreide versie van Hollandnet weer beschikbaar via de webcat.
Bij vergelijking van beide versies viel me op dat het nogal eens voor kwam, dat een titel in Hollandnet een link had naar Libraything en dat die in de landelijke aquabrowser ontbrak. Zie bijv. Wasdom van Hagar Peeters en Echt waar van Riika Pulkkinen) (situatie 11-12-2011)
Bicat
Ook binnen Bicat is er via Mijn profiel web 2.0 functionaliteit beschikbaar:
Je kunt literatuurlijstjes maken over diverse onderwerpen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan. De lijstjes zijn uitsluitend aan de hand van concrete boektitels terug te vinden. Lastig om ze gericht in te zetten t.b.v. het inlichtingenwerk. Een bijkomend nadeel is, dat de lijstjes gesorteerd worden op titel. Terwijl een rechtgeaarde bibliothecaris een lijstje van fictie graag alfabetisch op auteur gesorteerd ziet.

Terwijl ik dus regelmatig lijstjes aanmaakte in zowel Bicat als aquabrowser, ben ik nooit eerder op het idee gekomen om een titel te taggen. Dit komt vermoedelijk, omdat de officieel toegekende trefwoorden in de titelbeschrijving exact aansluiten bij mijn denken.
Toen ik besloot, om meer op door anderen toegekende tags te letten, bleken daar toch nuttige termen tussen te zitten zoals bijv. cross-over literatuur. Dus voortaan ga ik de titels op mijn “lijstjes” ook taggen.


De verschillen in web 2.0 functionaliteit tussen beide systemen:
My discoveries van Aquabrowser
+ Ook niet-leden van de bibliotheek kunnen gebruik maken van my discoveries. Je logt nl. in met een zelfgekozen naam en wachtwoord.
+ Naam en wachtwoord zijn bruikbaar in alle versies van de aquabrowser
+ Bij de nieuwere titels kun je doorlinken naar bijv. Librarything. Zie bijv. De grens van Riika Pulkkinnen
+ Zoeken op tags is niet alleen mogelijk vanuit een titel, waaraan een gebruiker deze tag heeft toegekend, maar ook via de "officiële” zoekingangen. Dit is weliswaar zéér ingewikkeld, maar het kan.
Voor wie het wil proberen: De constructie, die je in het zoekvenster invoert is md_tags:""..."
Op de plaats van de puntjes vul je dan de gezochte tag in. Bijv cross over of Young adult of adolescentie
Mijn Profiel van Bicat.
- Het pasnummer is je toegangscode voor Mijn Profiel. Hierdoor kunnen alleen bibliotheekleden een account aanmaken. Als je pasje verlopen is , niet bekend is bij het bibliotheeksysteem waar je inlogt, of als het om de een af andere reden geblokkeerd is, kun je tijdelijk of permanent geen gebruik meer maken van de in het account opgeslagen informatie.
Ook als je een nieuw pasnummer krijgt, ben je de informatie kwijt, die je bij het oude nummer opgeslagen had.
- Linken naar Librarything is niet mogelijk.
- Zoeken op tags is uitsluitend mogelijk m.b.v. doorklikken vanuit een titel, die dezelfde tag heeft. Dus niet door invoeren van de betreffende tag in het zoekvenster.

Tot zover 2 vertrouwde sociale bibliotheekcatalogi.

Maar er is natuurlijk meer zoals Worldcat
Allerlei wetenswaardigheden ontdekt:
-Nelleke Noordervliet is vertaald in het Duits (11 titels), Engels (6 titels) en in het Nieuwgrieks (O Ormos ton pelicanon)
-Voor Ellenoor is het goed om te weten dat Nijntje van Dick Bruna ook verkrijgbaar is in het Tsonga,Venda, Xhosa en Zulu.

En ook functionaliteit:
-Wanneer je je locatie opgeeft, wordt je doorgelinkt naar de site van de bibliotheek in je woonplaats.
-Je wordt subtiel doorgelinkt van de door jou ingevoerde term naar het trefwoord, dat Worldcat hanteert: Bij zoeken naar bladmuziek van Spinvis kreeg ik de melding Geen resultaat gevonden voor Spinvis partituur

Zo zou ik nog wel een pagina kunnen vullen met ontdekkingen en kan dan alleen maar constateren: Worldcat is een wereldcatalogus.

Bij een van de laatste onderdelen van de 23 dingen kom ik tot een conclusie die ik al eerder getrokken had: de meerwaarde van sociale media ligt in de persoonlijke inbreng.
In die zin ben ik ervan overtuigd, dat de overlevingskans van de bibliotheek gezocht moet worden in het aanhaken bij de mogelijkheden, die sociale media bieden.
Een sociale bibliotheekcatalogus ligt in elk geval heel dicht bij mijn belevingswereld.

4 opmerkingen:

  1. Anemoon, dank voor de mooie vergelijking.
    Zojuist gekeken op Worldcat naar de gegevens over onze bibliotheek, maar de links kloppen niet: Catalogus linkt naar de informatie over vestigingen, Een bibliotheekpas aanvragen naar de catalogus. Weet jij wie ons heeft geregistreerd (en dus de inloggegevens heeft)?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben wederom onder de indruk van de gedegenheid van je onderzoek. Nooit overwogen om onderzoeker te worden?
    W.b.t de koppeling met Librarything in de Aquabrowser kan ik nog wel wat verduidelijken. Er zijn verschillende Aquabrowsers zoals je al constateerde. Alle beheerders kunnen bepalen welke koppelingen er worden gemaakt naar externe bronnen. In ons werkgebied is gekozen voor de koppeling naar oa. Librarything, landelijk en in andere organisaties is een andere keuze gemaakt. Vandaar het verschil. Uiteraard heeft dit met kosten te maken. Een koppeling kost gemiddeld 10.000 Euro en dat geld kun je maar één keer uitgeven.
    En ondertussen wachten we vol spanning af wat de Nationale bibliotheek Catalogus ons gaat bieden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Ina:
    Helaas geen antwoord op je vragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anemoon, weet je ook of iemand binnenkort een reisje naar Afrika maakt? Ik houd me aanbevolen.

    BeantwoordenVerwijderen