woensdag 14 december 2011

Blog 18 Het catalogiseren van je boekenkast met LibraryThing


Vanuit de wetenschap: “De kinderen van de schoenmaker lopen met kapotte schoenen” ben ik met Ding 18 aan de slag gegaan.
Oefenaccount aangemaakt, wat boeken tevoorschijn getoverd en gekeken of ze al in het systeem zaten. Resultaat: 7 titels niet gevonden en 10 titels wel. Deze aan mijn bibliotheek toegevoegd.
Klein aandachtspuntje: de 10 boeken, die te vinden waren via ISBN, hebben een onvolledige beschrijving.
Daarna heb ik 2 van de niet gevonden titels zelf volgens de regels der kunst ingevoerd in mijn bibliotheekje ;-)
En deze minicollectie kan uiteraard gedeeld worden.

Ervaringen:
- Leuk om rond te kijken op de tijdgeest-pagina met grappige wetenswaardigheden.
Minpuntje: Bij invoeren van locatie Alphen aan den Rijn en aanklikken van tabje bibliotheken in de buurt schitterde bibliotheek Rijn en Venen door afwezigheid.
- Hoewel ik een zeer beperkte en vooral weinig gevarieerde boekencollectie heb ingevoerd kreeg ik interessante leesverwante aanbevelingen.T.z.t. ben ik van plan om een flink aantal favoriete romans in te voeren. Ik ben benieuwd welk spannend leesadvies ik dan zal krijgen.
- Ook even op Dizzie rondgekeken. Zag er heel leuk uit. Boeken toevoegen was ook geen enkel probleem. Vermoedelijk log ik hier t.z.t. nog eens in met een eigen account. Vooral vanwege het sociale element van deze site.
- Voor het snel aanleggen van een online boekenlijst scoort Google boeken hoog. Dus ook deze mag meedoen aan mijn toekomstige experimenten.


Bibliotheektoepassingen.

De manier waar op bibliotheek Bollenstreek Librarything
in de website integreert is een leuke vondst. Ik zie het als een aanvulling op de web 2.0 functies van Bicat en My discoveries van de aquabrowser. Al onderschrijf ik de kanttekeningen in bericht 18 van Contentdingen
Bibliotheek Hengelo heeft de link naar Librarything wat minder prominent op de site staan. Daar staat het overzichtelijk gepresenteerd tussen een respectabel aantal andere Sociale Zaken

2 opmerkingen:

  1. Ik merk het al, dit ding is voorlopig nog niet van je af. Heb je de bibliotheek zelf niet aan de kaart toegevoegd?
    De bibliotheek Vlissingen is ook aan het invoeren op LT. Kijk maar eens naar hun profiel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De hoofdvestiging heb ik inmiddels toegevoegd. Er moet nog iets te oefenen overblijven voor de collega's. :-)
    En de collectie van Vlissingen (onderverdeeld in lijstjes)is om te smullen

    BeantwoordenVerwijderen