woensdag 9 november 2011

Blog 11 De toepassing van wiki’s binnen de bibliotheek.

Ding 10 leek me aanvankelijk een ideale manier om alle favorieten, die bij het inlichtingenwerk gebruikt worden, vanaf één centrale plek te kunnen raadplegen. Ik realiseer me echter maar al te goed, dat het aanmaken van een enorme lijst van favorieten één ding is. Maar het actueel houden is een heel ander verhaal.
Met deze gedachte in het achterhoofd ben ik aan de slag gegaan met ding 11: de wiki’s

Toepassingen.
Een wiki zou je kunnen inzetten om de favorieten in de bibliotheek up to date te houden: Je plaatst de basislijst in een wiki . Ieder die een tip heeft voor een aanvulling plaatst die, voorzien van een toelichting, in de wiki. Idem een opmerking over een vervallen link. Liefst met suggestie voor een alternatief. Zo leg je de verantwoordelijkheid voor het actueel houden niet bij één persoon, maar maak je het tot een collectief gebeuren.

Ook een lijst van afspraken m.b.t. de publieke dienstverlening zou je in een wiki kunnen zetten. Met duidelijke motivatie, waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn.
Wanneer bepaalde afspraken in de praktijk bezwaren opleveren, kunnen die in de wiki vermeld worden. Op basis daarvan kan dan een afweging gemaakt worden welk argument het zwaarst moet wegen of welke concessies er gedaan kunnen worden.
Zo houd je werkbare, breed gedragen protocollen en gedragsregels.

Verder zou je een wiki kunnen gebruiken om te brainstormen over een nieuwe dienst (bijv. de vakantietas).
Basis is de uitslag van de enquete. Vervolgens reageren leden van de projectgroep met ideeën, aandachtspunten enz. Je zou hier zelfs een digitale ideeenbus aan kunnen koppelen, zodat je een nog beter beeld krijgt van wensen van het publiek.
Uiteindelijk heb je dan alle input, die nodig is om een gefundeerde beslissing te nemen over het al dan niet opzetten van een nieuwe dienst. En de eisen, waaraan het eindprodukt moet voldoen, liggen er ook al.

Ook voor projecten lijkt het me een ideale manier van werken:
Je maakt eenmalig een raamwerk. D.w.z. alles wat in het projectvoorstel aan de orde moet komen. Vervolgens plaatsen alle betrokkenen daarin hun invallen:
een goed motto, een pakkende titel, kerngegevens. De ene bijdrage lokt de andere uit en zo groeit het document gaandeweg uit tot een bruikbaar concept.

Er zijn uiteraard nog meer mogelijkheden te bedenken zoals bijv. een centrale agenda.

Bij alle geopperde mogelijkheden is het echter belangrijk om te kijken of een wiki inderdaad de meest praktische oplossing is.
Wiki's zijn met name geschikt zijn voor zaken , die je openbaar wil delen. Zaken die een wat vertrouwelijker karakter hebben of die in een dermate prematuur stadium zijn, dat ze eerst in een besloten omgeving moeten uitkristalliseren, kun je beter onderbrengen in Google docs of delen via het intranet.

Oefenen met wiki’s
Oefenen in de praktijk was verrassend makkelijk:
Het toevoegen van een nieuwe pagina favoriete gedichten
was zo gebeurd.

Het aanvullen van een bestaande pagina door het plaatsen van de URL van deze blog in het item favoriete weblogs was nog sneller gebeurd.

Daarna heb ik nog even rondgesnuffeld op de 23 dingen Wiki van Wetpaint, waar ik een pagina tegenkwam over een
onderwerp dat Buitenboordmotor vast aanspreekt.

Hoewel ik aanvankelijk ook nog van plan was om zelf een experimenteerwiki op te zetten t.b.v. het project Vakantietas heb ik hier voorlopig maar van af gezien.
Eerst maar eens afwachten wat de ervaringen en tips van collega's zijn. Wellicht blijkt daaruit al een voorkeur voor een aanbieder.

En na wat intern experimenteerwerk aan de slag met leuke dingen voor de mensen:
Het project Vol verhalen in een Rijn en Venen- wiki:
Tabbladen voor alle kernen. En op elk tabblad de verhalen en foto's van inwoners en (amateur)-historici.
Ik zie het helemaal voor me.


4 opmerkingen:

  1. Die afspraken staan inmiddels in een wiki...dat wil zeggen, er is een pagina waar nu ook een paar afspraken in staan. Nog lang niet compleet natuurlijk! Ik zou zeggen: meld je aan!

    Wat een mooie gedichten op jouw pagina favoriete gedichten, en wat mooi beschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zijn en hoop ideeën. Kijk daar nog eens naar als je met Google Docs bezig gaat. Het één zal makkelijker in een wiki te realiseren zijn en het ander in een gedeeld document.
    Het is daarbij erg belangrijk om vooraf goed na te denken hoeveel je van de bijdragen van een ander afhankelijk bent. Want de eerste opmerking van jouw artikel geldt des te meer voor een wiki. Ik ben bij verschillende wiki's betrokken geweest en ze stranden op het feit dat er te weinig aan toegevoegd werd. De meerwaarde voor de samenwerkers was gewoon te laag. Daarbij ging het om historische, feitelijke encyclopedische informatie. Dat soort informatie past prima in de Wikipedia. Bij een historisch project heeft met toen besloten om de gegevens toe te voegen aan de Wikipedia. Het gebruik is groter en er zijn meer mensen die je kunnen helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb deze week een korte blik geworpen op de wiki's. En na die korte blik was ik al enthousiast. Kan mij er helemaal in vinden om wiki's in te zetten bij projecten, om te brainstormen enz.
    En Anemoon, wat bedoel je met: Een onderwerp dat Buitenboordmotor aanspreekt? Bedoel je het opruimen van de zolder of al die spellen die besproken worden. Of bedoel je iets heel anders?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Buitenboordmotor:
    N.a.v. je opmerking over spelletjes in een van je eerste blogberichten dacht ik dat de alinea over de kaartspelletjes je wel zou aanspreken

    BeantwoordenVerwijderen