zondag 20 november 2011

Praktijkuitstapje 9

Best practices.
In blogbericht 9 verwees ik naar bibliotheek Kennemerwaard waar naar mijn mening op een goede manier geblogd wordt.
Maar nu lijkt het alsof ik in Hengelo de bijna perfecte blog gespot heb.

Zo zie ik de ideale blog: Gezellige babbel met op het eind , haast achteloos, de relatie met de bibliotheek.
Ook de naam van de blogger wordt op een bescheiden manier gepresenteerd.
Vervolgens ga je naar Twitter en dan zie je een tweet met de titel:
Vlees is het mooiste.
Je klikt op de verkorte URL (hoezo sex sells?) en jawel:
Je wordt doorgelinkt naar de blog

In dit verwijzen van Twitter (Hyves, Facebook) naar blog en vice versa zit volgens mij de meerwaarde van communiceren via social media.
Daarom lijkt het me weinig zinvol om je te beperken tot slechts één van de genoemde media.
Er is niets tegen om voorzichtig te beginnen om de kunst van twitteren en/of bloggen onder de knie te krijgen. Maar je moet je er wel van bewust zijn, dat dit niets meer is dan een warming-up, voordat je met de echte training begint.

Ook die training moet als een serieus traject gezien worden. Wanneer je als bibliotheek zegt: “We starten m.i.v. 2 april met Twitter en/of bloggen en na een jaar evalueren we ” ,dan zal het vermoedelijk uitdraaien op wat gerommel in de marge, met een product dat niet echt tot bloei komt.

Tijdens de pilot zouden de Twitteraars en bloggers voortdurend op een deskundige manier gecoached moeten worden met serieuze feedback en verbetervoorbeelden n.a.v. hun schrijfsels zoals:
-Als je het zus doet ligt het er minder dik op
-Zo komt het beter uit de verf
-Op deze manier kom je sneller tot de kern
-Vanuit deze invalshoek bereik je een ander publiek
-Met iets minder provocerend taalgebruik voorkom je dat mensen afhaken.
enz.

Op deze manier snijdt het mes aan twee kanten:
-De berichten zullen het goedbedoelde, amateuristische niveau ontstijgen.
-Niet alleen de twitteraars en bloggers voelen zich serieus genomen, maar ook de collega’s zullen het als een serieuze zaak zien en niet als de zoveelste rage, waar we zonodig aan mee moeten doen.
Zo kom je sneller tot een goede inbedding in het al bestaande aanbod aan dienstverlening.

2 opmerkingen:

  1. Ben het er helemaal mee eens dat er deskundige ondersteuning (vanuit de bibliotheek?) of van buiten moet zijn, als er gestart wordt met een dergelijke pilot. Het lastige is, dat alles wat je doet meteen wereldkundig is. Op het moment dat eigenlijk bijsturing nodig is, staat het al online en heeft iemand die ons volgt het al op een bepaalde manier gelezen of gezien...
    Of je moet uitgaan van een soort zandbak, die geredigeerd online wordt gezet?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kennemerwaard en Hengelo hebben veel ervaringen uitgewisseld en dat maakte elkaars resultaat sterker. Vanuit de gedachte waarom alleen het wiel uitvinden? Dus zoek collega's op als je wilt gaan beginnen. Zoek naar goede voorbeelden en neem contact op. Leer van elkaar. En inderdaad blijf leren en verbeteren. Met 23Dingen leer je van het bestaan van Twitter, maar nog niet hoe je het effectief inzet. Het is nog zo'n nieuw medium dat velen aan het ontdekken zijn en daarover schrijven. En zoals ik al zei gaan we workshops organiseren die jou moeten helpen bij het effectief communiceren.

    BeantwoordenVerwijderen