woensdag 16 november 2011

Praktijkuitstapje 8

Hoge verwachtingen, strenge selectiecriteria, gemakzucht en tijdgebrek.

Nu ik een tijdje bezig ben met de cursus 23 dingen merk ik, dat ik anders naar digitale teksten kijk.
Ik weet beter wat er mogelijk is op het gebied van lay-out, het aanbrengen naar een URL, het invoegen van afbeeldingen en filmpjes enz.
Daardoor valt het me op, wanneer iemand een URL niet expliciet vermeldt, maar op een subtiele manier doorlinkt via een woord in een soepel lopende tekst.
Dan ben ik benieuwd hoe dat gedaan is en ga ik het ook proberen.
Meestal zonder resultaat, maar dit terzijde.

Een keerzijde van dit verhaal is, dat ik in de loop van de cursus steeds hogere verwachtingen heb bij digitale teksten.
Bij verwijzingen reken ik er op, dat er een link aanwezig is, waar ik op kan klikken.
Bij het ontbreken daarvan denk ik dan: "Laat maar zitten. Zo belangrijk is het nu ook weer niet. Ik heb meer te doen".

Omdat ik vrees, dat ik in de wereld van de sociale media niet de enige ben, die zo denkt, lijkt het me goed om hier aandacht aan te besteden als de bibliotheek besluit in de toekomst te gaan bloggen of twitteren.
Want volgers krijgen is één ding, volgers houden is een uitdaging en volgers genereren via aanbevelingen van anderen is een meesterklus.
Daarvoor moet je je onderscheiden in inhoud, stijl, lay-out en klantvriendelijke presentatie.

5 opmerkingen:

  1. Absoluut waar! Het is een aparte kunst, schrijven voor sociale media. We gaan er binnenkort een workshop over organiseren waarin je leert hoe je aantrekkelijk content schrijft die mensen uitnodigt tot reageren en doorklikken.
    Tot die tijd zijn de tips van Ernst-Jan Pfauth handig om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Anemoon, die tips van onze Alphenaar gaan we dan maar lezen, hij heeft ook een boek geschreven hierover, maar dat moeten we Aanvragen. Ach, zijn moeder heeft nog een poosje bij ons gewerkt.(Cora)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O, Ellenoor, wat worden we oud.
    Of zal ik zeggen: wat worden onze kinderen al oud?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Edo: Zelf had ik ook al nagedacht over scholing. Ik wilde MT voorstellen om kandidaat-bloggers een cursus verhalen schrijven aan te bieden bij de Alphense Monique Rijven. Ze weet goed over te brengen hoe je een verhaal boeiend maakt voor de lezer. Ze noemt zichzelf: praatjesmaakster. En dat is toch wat je doet: een leuk praatje maken (=fabriceren).
    Maar de workshop van ProBiblio is specifieker, dus daarmee kunnen we beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het boek van Ernst-Jan Pfauth heb ik in Bicat op mijn favorietenlijstje gezet. Na 23 dingen ga ik dit zeker lezen.
    En een workshop lijkt mij ook leuk......

    BeantwoordenVerwijderen