woensdag 16 november 2011

Blog 12: Microbloggen met Twitter

Twitter: Wel of niet een account.

Als enorme Twitterscepticus ben ik allereerst maar eens op zoek gegaan naar argumenten, die me kunnen overtuigen om daadwerkelijk een Twitteraccount aan te maken.
Ik ben begonnen met twitterinfo
Meteen raak:
Uitleggen wat Twitter precies is? Eigenlijk kan niemand dat. Het is zoiets als een grappig verhaal vertellen dat niet over wil komen. "Je had er bij moeten zijn". Je kunt er alleen achter komen door het zelf te doen.
Niets tegen in te brengen.

Eigenlijk was ik enige tijd geleden al “om”, toen ik de tweets van wethouder Oppatja las n.a.v. haar werkbezoek aan de bibliotheek.
Maar liefst 5 pakkende one-liners.(dat klinkt al aanmerkelijk serieuzer dan 5 kwetterberichtjes).
Het blijkt voor een deel koudwatervrees te zijn, die me weerhoudt.
Aan de andere kant: het is wel winter en je moet het lot niet meteen uitdagen, door op het meest ongunstige moment te starten.
Daarom de voors en tegens op een rij, zoals ze voor mij gelden:
Vóór:
1. Om je echt in alle faciliteiten te kunnen verdiepen heb je een account nodig (Denk aan de functie Find people )
2. Je kunt lijsten maken van mensen, die je wilt volgen. Zo kun je proefondervindelijk vaststellen wat voor jou de meerwaarde is van het volgen van een persoon via Twitter boven het nemen van een RSS feed op de blog van die persoon (of vice versa natuurlijk)
2. Je kunt zelf reageren op een tweet, die je gelezen hebt.
3.Als alle collega-cursisten een account aanmaken en druk ervaringen uitwisselen via Twitter, dan is het nuttig om mee te kunnen doen.
Tegen:
1. Er zijn te veel andere activiteiten, waaraan ik prioriteit wil en moet geven.
2. Als ik start wil ik er regelmatig mee aan de slag gaan. Ik heb ontdekt dat veel mensen een Twitteraccount hebben aangemaakt, maar het vervolgens hierbij laten. Door al deze inactieve twitteraars krijg je een enorme bestandsvervuiling.
3.Een smartphone lijkt me essentieel om Twitter met enige regelmaat te gebruiken. Met dat ding heb ik een haat-liefde verhouding.
4. Met Twitter-search heb ik een heel behoorlijke indruk van wat er speelt in de Twitterwereld. Sommige mensen zijn buitengewoon interessant om te volgen. Dat kan ook zonder Twitteraccount. Al is het dan wel wat omslachtiger.
5. Privé heb ik nog niet de behoefte om te twitteren.

Ervaringen.
Twittergids
Via de twittergids heb ik veel interessante twitteraars gevonden o.a.
columns en
m.b.t. bibliotheken las ik
het getwitter van bibliotheek Arnhem
Deze laatste bibliotheek heeft ook een blog
Ook via Twitter search ontdekte ik allerlei interessante zaken.

Een echt leuke bibliotheektoepassing heeft de KB.
Wie de Koninklijke Bibliotheek volgt op Twitter krijgt elke dag een leuke tweet met een geschiedkundig feitje.

Het getwitter van bibliotheek Waterweg heeft volgens mij geen enkele meerwaarde.
Ook bij bibliotheek Vlaardingen vraag ik me af of ze hun volgers lang kunnen boeien.

Conclusie
Ik realiseer me, dat het inderdaad wat omslachtig is om via Twitter search op de hoogte te blijven van alles wat zich in de twitterwereld afspeelt, maar dat neem ik op de koop toe.
Door de cursus 23 dingen word ik geattendeerd op zoveel informatiestromen, dat ik keuzes moet maken, wil ik niet verdrinken.
Het argument: “Je hoeft niet alles te lezen. Gebruik lekker je deleteknop ”, gaat maar ten dele op.
Ik selecteer liever bij de poort, dan dat ik achteraf enorm veel tijd kwijt ben met verwijderen.

Met betrekking tot het vrijblijvend aanmaken van een account sluit ik me aan bij onderstaand citaat van alfredh via NL Biblioblogs
"eMarketer schat dat bijna 150 miljoen Amerikaanse internetters social media op z'n minst maandelijks gaan gebruiken dit jaar. Het bereik van deze sites komt daarmee uit op 63,7% van de online populatie. Maar de dubbele groeicijfers komen wel tot een eind. Want de verwachting is dat in 2013 67% van de internetgebruikers social media zal gaan gebruiken."
Sociale media en dan een keer per maand er gebruik van maken lijkt me toch wat aan de weinige kant om recht te doen aan het begrip.

6 opmerkingen:

  1. Zelden zo'n grondige afweging gelezen. Velen komen daar niet aan toe en vegen Twitter bij voorbaat al in de hoek.
    Veel Twitteraars maken een account, alleen om te volgen en doen zelf niet mee met het gesprek. Dat is een keuze.
    Als jij de bibliotheek Rijn en Venen een advies zou moeten geven over het al dan niet inzetten van Twitter. Wat zou jij dan zeggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een heel simpel advies: doe het goed of doe het niet.
    Tijdens een uitstapje zal ik proberen uit te leggen wat ik bedoel met GOED.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeker grondig, petje af! Ik heb zelf een twitter account, maar gebruik het inderdaad voornamelijk om anderen te volgen. Af en toe twitter ik zelf iets, bijvoorbeeld over een activiteit in de bibliotheek. Met het aantal volgers dat ik nu heb levert dat echter nog niet veel op. Wel goed om op deze manier ervaring op te doen voor áls we er met de bibliotheek iets mee willen. Daarbij ben ik het helemaal eens met Anemoon: als we het willen doen, moeten we het goed doen! Weloverwogen en doordacht, waarbij we ons eerst afvragen wat we willen bereiken en hoe we dat gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben nog niet toe aan het Twitterding.
    Ik loop nu nog rond met het idee "Een hoop flauwekul" Maar dan gaat het om dit soort berichtjes: "We eten vanavond bloemkool, ik hoop de de saus beter lukt als vorige week"

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Buitenboordmotor" loslaten die gedachte en eerst zelf ervaren wat het is. Want ik zie die berichten zelden en lees er anders consequent overheen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 1-12-2011 een bijeenkomst bijgewoond over collectievorming. Voor wie wil weten wat er getwitterd werd:
    http://twitter.com/#!/search?q=%23cuprocol
    Wie weet komt dat account er toch nog. :-)

    BeantwoordenVerwijderen