zondag 6 november 2011

Praktijkuitstapje 5

Hoofdpijntabletje.

23 dingen schijnt heel stimulerend te werken t.a.v. de aanschaf van smartphones. Altijd en overal in contact met de hele wereld. Overal alle kennis tot je beschikking. Een droom wordt waar. Of niet?

In mijn geval bleken de verwachtingen weer veel te hoog gespannen:
- De app, die ik leuk vond (QR code scannen)was niet beschikbaar voor mijn toestel (Nokia C 300)
- De enige functionaliteit die ik regelmatig raadpleeg op de NS site bleek niet beschikbaar op de mobiele versie. (Welke stations hebben welke voorzieningen voor fietsers).
- In de praktijk was al dat leeswerk op een klein schermpje toch erg vermoeiend voor mijn ouder wordende ogen.
- Er was zoveel functionaliteit, dat ik het ene alweer vergeten was, voordat ik het volgende uitgeprobeerd had.
Kortom: de smartphone was een licht hoofdpijndossiertje.

Gelukkig had Man de oplossing paraat: hij bestelde via internet een tabletje.

En op mijn vraag : “ hoe moet ik het woord hoofdpijntabletje interpreteren?”
had de site van de Hema het antwoord.
Met dank aan Edwin Mijnsbergen
en
InformatieProfessional


1 opmerking:

  1. De ene smartphone is de ander niet. Iets dat Nokia aan den lijve heeft ondervonden. Ik zeg daarbij niet dat je telefoon niet ok is. Nokia is echter als marktleider in korte tijd voorbijgestreefd door Apple en Android. Nokia liet zich lang leiden door de gedachte dat de aantallen verkochte telefoons wel hoog bleven en dat het allemaal wel los zou lopen en vergaten zelf te investeren in een goed besturingssysteem. Apple en Android werden echter zeer populair en verdrongen Nokia van de smartphonemarkt. Dit heeft Nokia doen besluiten tot radicale wijzigingen en met een oud-Microsofttopman aan het roer is besloten dat de Nokia-smartphones op het Windows besturingssyteem gaan draaien. Lange tijd ook geen winnaar, maar dankzij hun laatste pogingen toch weer serieus te nemen.

    En kijk dan naar de analogie met de bibliotheek. Ik hoor zo vaak dat het wel losloopt met de bibliotheek, "want de mensen lenen toch nog steeds boeken?". We zullen moeten investeren in nieuwe dienstverlening en moeten nadenken over onze toekomt, over wat we willen en kunnen zijn. Zo niet, dan worden we net als Nokia en worden we voorbijgestreefd door Hema, Amazon en andere branches die onze dingen er als lucratief onderdeel bij doen.

    BeantwoordenVerwijderen