woensdag 30 november 2011

Blog 15 Google Maps en Street View

Voor een liefhebber van stafkaarten en atlassen is Google maps fascinerend speelgoed.Ik heb geprobeerd een klein stukje van een fietstocht in kaart te brengen met als titel:
Van R2 (de wijk, waar ik woon)naar R1(een fietsroute van de Duits/Nederlandse grens bij Zwilbrock naar Berlijn). Netjes een lijn getrokken over jaagpaden en veldweggetjes, maar zodra ik een tussenstop aanbracht, sprong de lijn terug naar de grote, drukke wegen.Ook als ik aangaf voor de wandelroute te kiezen.
Dus voorlopig blijf ik voor Nederland de fietsrouteplanner gebruiken.
Voor het buitenland is de internationale versie een prima startpunt.
Ter voorbereiding van elke vakantie trek ik me regelmatig terug op mijn favoriete pied à terre

Pied à terre

Een leuke toepassing van de mogelijkheden van Google Maps door de bibliotheekwereld vind ik bibliotheken in Nederland met wifi.
Weet ik waar ik met mijn tablet terecht kan tijdens een regenachtige fietsvakantie. Door het touchscreen is een iPod of tablet heel prettig in het gebruik. D.w.z. wanneer je je beperkt tot het bekijken van routes. Of en hoe die routes vervolgens opgeslagen kunnen worden is nog onderwerp van studie.

Mogelijkheden voor bibliotheek Rijn en Venen:
- overzicht van de vaste vestigingen, de standplaatsen van de bibliobus en de locaties van de dienstencentra, waar de bibliotheek een uitleenpunt heeft.
Een overzicht van de locaties binnen de gemeente Alphen aan den Rijn is te bekijken op de door mij gemaakte Google map
- bij aankondigingen of verslagen van activiteiten, waarbij een relatie is met een bepaalde geografische locatie kun je een foto van deze plek in je bericht embedden.
- wanneer het vrij veel locaties betreft kun je in een overzichtskaart aangeven waar e.e.a. gelokaliseerd is.

Het is me opgevallen, dat er door derden al heel veel gedaan is op dit gebied. M.n. wanneer het de mobiele versie van een website betreft.
Wanneer je de app van de Boekensalon op je tablet gebruikt, kom je via het tabje bibliotheken in Google maps terecht, waar alle bibliotheeklocaties keurig op de kaart gemarkeerd staan.


Goed om hierop alert te zijn, zodat je niet alles zelf vanaf de grond hoeft op te bouwen. Waar mogelijk borduur je verder op datgene wat een ander al heeft gemaakt.








6 opmerkingen:

  1. Goed gedaan.
    Wat vind je van deze site waar je op een kaart precies kunt zien welke boeken er op dat moment op welke plek gekocht worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer heel goed en grondig Anemoon! Leuk, die app van de boekensalon. Hij staat op de iPad!
    Leuk dat jij een kaart van de Alphense vestigingen en bussen hebt gemaakt. Ik heb een kaart met alle R&V vestigingen. Kan een mooie combi worden!
    @Edo: leuk, die site!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anemoon, je blog gelezen en gezien wat jij allemaal al voor elkaar gekregen hebt. Ik ga vol goede moed aan Ding 15 beginnen.
    Is dat trouwens jouw huis op de foto? Ziet er niet verkeerd uit.
    En ook dat "buitenhuisje"is een aardig plek om te verblijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Buitenboordmotor:
    Nee, dat is niet mijn huis. Het gaat om het bordje van het fietsknooppunt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Anemoon,hier een wat late reactie, maar ja, dat heb je als je achter loopt!
    Mooie kaart, maar één vraagje: als je op de vestiging Ridderveld klikt, ga je naar Stichting De Bron. Kan je dat ook wijzigen of hoe heb je dat gedaan? De bieb heeft namelijk niet echt een connectie met De Bron, het zijn slechts onze buren....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Kikker.
    Blogbericht 15 op iPad bekeken. Die versie zag er heel anders uit dan de lay-out op de laptop. (Er werd een kaart getoond i.p.v. de streetview-foto). Vreemd.
    Heb het onderdeel Ridderveld op de kaart van de vestigingen iets aangepast. Ik hoop dat het nu wel klopt. Ik heb het eindresultaat vaak minder in de hand, dan ik zou willen.

    BeantwoordenVerwijderen