vrijdag 25 november 2011

Blog 14 Instant messaging oftewel Chatten

Toen aladin-chat van start ging heeft bibliotheek Rijn en Venen niet deelgenomen aan de pilot. De reden was voornamelijk een roostertechnische kwestie.

De roosteraspecten buiten beschouwing gelaten, zie ik chat als een laagdrempelige en eigentijdse manier van communiceren met de klant. Het lijkt me interactiever dan e-mail, directer(sneller ter zake komend) dan telefoon en wat minder openbaar dan converseren via Twitter.

Bibliotheek Waterweg, die in mijn ogen goed gebruik maakt van social media zou een chatfunctie hebben op de website. (2 dagdelen per week)
Bij navraag bleek dat er iets ten onrechte op de website was blijven staan. Er is korte tijd gechat, maar er kwamen nauwelijks vragen. De meeste vragen en opmerkingen kwamen toch via de email of via de ideeƫnbus in de bibliotheek of de website.
Is de doorsnee bibliotheekgebruiker(nog)niet rijp voor chat? Of zouden er andere redenen zijn, zoals chattijden die niet aansluiten bij de wensen van de gebruiker?

Bij een eerdere cursus heb ik wel eens een klassikale chatsessie meegemaakt. Wat ik me ervan herinner was, dat het geen doorslaand succes was: systeem kon het blijkbaar niet echt aan. Lange responstijden en je zat zo dicht op elkaar, dat communiceren via chat enigszins absurd overkwam.
Maar nu kijk ik uit naar een gezamenlijke chatchessie met alle 23-dingen-cursisten. Dan kan ik proefondervindelijk de mogelijkheden ervaren. Het is wel duidelijk hoe dat werkt in een 1 op 1 situatie. Maar hoe gaat dat in een groepsgesprek. Wordt het dan een Babylonische spraakverwarring of verloopt dat ook soepel?

Vooruitlopend hierop heb ik alvast een chatbutton aangemaakt op mijn blog. Dankzij de hulp van Ina staat die inmiddels op de gewenste plek.

Na nog een dag puzzelen en een chatconsult via meebo bij Edo begrijp ik nu niet alleen het principe, maar werkt het ook nog!

Tot slot nog een link tussen ding 12 (Twitter) en ding 14 (Chat)uit de keuken van Edwin Mijnsbergen

2 opmerkingen:

  1. Om de chatbutton op de goede plek te krijgen: zie instructie in onze wiki met tips, Ding 14!
    Misschien heeft het lage aantal vragen inderdaad te maken met de tijden waarop het mogelijk was. Het kan ook zijn dat klanten die dusdanig gevorderd zijn in computergebruik om de chat functie te gebruiken, ook zelf het grootste deel van de info die ze nodig hebben kunnen vinden? Of dat mensen drempelvrees hebben en bang zijn een domme vraag te stellen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We hebben samen het bewijs geleverd dat het werkt. En ik ben het met je eens dat het pas echt gaat werken als je ruim bemenst bent en mensen er op kunnen vertrouwen dat ze de chat regelmatig op logische tijden kunnen gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen