maandag 31 oktober 2011

Blog 10 Social bookmarking en Delicious

Delicious leek me een buitengewoon handige manier om mijn favorieten altijd bij de hand te hebben.
Dus meteen een account aangemaakt, de button in de toolbar opgenomen en wat geoefend met het opnemen van favorieten in Delicious.
Het één voor één toevoegen van links was geen enkel probleem. En ook het aanmaken van stacks ging vlot.
Maar ik wilde meer:
wat zou het handig zijn als ik alle favorieten, die ik bij het inlichtingenwerk gebruik in één keer zou kunnen uploaden en optimaal toegankelijk maken d.m.v. tags.
Na enig zoeken vond ik de uitleg over het importeren van favorieten vanaf mijn pc naar Delicious.
Met hulp van maatje Content de bewuste favorieten ge-upload. Ze zouden in mijn postvak moeten verschijnen, maar 1 week later waren ze er nog niet.
Misschien maar beter ook, want een account gevuld met zoveel favorieten schept ook weer verplichtingen. Je moet ze actueel houden, want aan dode links heb je niets. Dat geeft alleen maar irritatie.

Daarom aan de slag om de verdere mogelijkheden te verkennen:
met verschillende zoektermen gezocht naar uiteenlopende onderwerpen.
Het resultaat week af van mijn verwachtingen:
“gedichten” leverde een leuke vangst op en nodigde uit tot verder snuffelen.
“Foto” daarentegen leverde als eerste treffer “Flickr”. Deze site was door een enorm aantal gebruikers van de tag “ foto” voorzien . Dit is dus een populaire site onder gebruikers. Maar kan ik , afgezien van deze ( overigens zeer relevante) wetenschap, nog meer met deze treffer?
Je kunt zien, wie de eerste was, die de tag toekende, maar deze persoon hoeft niet persé de meest interessante relatie te zijn om te volgen.

Wat me opviel is het ongestructureerde karakter van de tags: enkelvoud, meervoud, de veelheid aan bijna-synoniemen, de manier waarop er met gelede tags omgegaan wordt.
Gelukkig brengt het rijtje “related tags” vaak uitkomst.
Verder kwam ik helaas veel dode links tegen. Maar dat is een herkenbaar probleem. Zelfs de favorieten die gebruikt worden t.b.v. het inlichtingenwerk moeten met enige regelmaat gecontroleerd worden. Ondanks het feit, dat die regelmatig door collega’s geraadpleegd worden.
Ondanks de gesignaleerde minpuntjes wordt Delicious vermoedelijk toch een favoriete favoriet want:
- je kunt zoeken op een combinatie van tags
-wanneer je een medegebruiker treft, die veel voor jou relevante tags heeft aangemaakt, kun je deze persoon met behulp van de knop “volgen” aan je account toevoegen. Dit heb ik uiteraard meteen gedaan.

Verder hoop ik dat ik n.a.v. tips van collega’s nog allerlei onverwachte mogelijkheden tegen kom, om mijn (nog zeer beperkte )verzameling favorieten verder aan te passen.

Want ding 10 lijkt me echt mijn ding.












2 opmerkingen:

  1. Heel handig, ik ben nog lang niet bij ding 10, maar toch even jouw verhaal gelezen.Ooit heb ik en account voor delicious aangemaakt, maar het weer laten vervagen, ik weet niet eens de inloggegevens meer. Zouden die tags niet in een alfabetisch rijtje kunnen verschijnen? Je weet bibliothecarissen.......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Delicious is pas geleden overgenomen door de originele makers van YouTube. Toen heeft iedereen moeten opgeven of ze hun oude Deliciouscollectie over wilde zetten naar de nieuwe server. Dat heeft lang niet iedereen gedaan en dat heeft opgeruimd, maar ook het aanbod wat verschraald.

    Het verschil in tags is een bekend fenomeen daar waar meer mensen werken aan een ontsluiting. In de bibliotheekwereld werkten we met een thesaurus en regels hoe een trefwoord geschreven diende te worden. De gebruiker moest vervolgens denken als het systeem en niet andersom. Dat zorgde er voor dat het er wel netjes uitzag, maar dat heel veel informatie niet gevonden werd, omdat de gebruiker geen idee had hoe een trefwoord geschreven diende te worden. Nu vullen vele gebruikers de collectie aan met hun eigen trefwoorden en zal dat de vindkans vergroten, omdat er altijd wel iets te vinden is op jouw trefwoord. En als het zoeksysteem vervolgens slim combineert, dan is de kans nog groter dat andere relevante informatie ook getoond wordt.

    BeantwoordenVerwijderen