zondag 2 oktober 2011

Blog 2: Mijn ervaringen met web 2.0

Ding,ding….:ervaringen met web2.0

Mijn ervaringen m.b.t. web 2.0 zijn tot nu toe vooral incidenteel van aard.
Een aantal jaren geleden, bij de introductie van de aquabrowser, heb ik geruime tijd vrij frequent mijn mening geventileerd via de ning op bibliotheek 2.0. Na verloop van tijd verscheen er weinig echt nieuwe informatie over dit onderwerp en verwaterde de belangstelling.
Vanwege tijdgebrek (andere prioriteiten) ben ik er uiteindelijk helemaal mee gestopt. Ik weet hoe e.e.a. werkt en mocht ik behoefte hebben om weer eens aan een discussie deel te nemen (of er een te starten), dan kan ik me simpelweg weer aanmelden.

In de aquabrowser en de Bicatcatalogus kan er gebruik gemaakt worden van web 2.0 functionaliteit. Samen met een collega ben ik enthousiast aan de slag gegaan. Samen zoeken we naar mogelijkheden om de web 2.0 functionaliteit in te zetten bij het inlichtingenwerk. We zien vooral mogelijkheden op het gebied van leestips: lijstjes maken, die vervolgens door collega’s in andere vestigingen geraadpleegd kunnen worden.
Al experimenterend lopen we tegen allerlei beperkingen aan. We zijn nog steeds enthousiast, maar ook kritisch: wat is de meerwaarde van een lijst van gelezen boeken? Via je lezersgegevens kun je deze gegevens ook achterhalen.
In een latere blog hoop ik deze en andere vragen m.b.t. bicat en aquabrowser te kunnen beantwoorden.

Afgezien van de twee hierboven genoemde activiteiten maak ik nog weinig gebruik van de mogelijkheden die web 2.0 te bieden heeft. Ik hoop dat de 23 dingen cursus ertoe bijdraagt, dat ik dingen ontdek, die echt mijn ding blijken te zijn. Zodat ik kan zeggen: ding,ding……het kwartje is gevallen

3 opmerkingen:

  1. Wat je natuurlijk kunt doen is de Ning volgen via de RSS. Zo krijg je een overzicht van discussie die gaande zijn zonder dat je er al te veel tijd aan hoeft te besteden. Je bent we op de hoogte.

    De lijstjesfunctie zie je iets te beperkt naar min mening. Een lijstje met nog te lezen titels, of een gedeeld lijstje met de beste boeken over een bepaald onderwerp. Je biedt je gebruikers een mogelijkheid en ze bepalen zelf wel hoe creatief ze de aangeboden mogelijkheden benutten. Je zult versteld staan van hoe mensen de catalogus naar hun hand zetten. En dat is nou et grappige van web 2.0, mensen zetten jouw systeem naar hun hand en vergemakkelijken daarmee hun "leven". Dit noemen ze ook wel "lifehacken". Je werk makkelijker en sneller doen d.m.v. het toepassen van allerlei handigheidjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je werk makkelijker en sneller doen d.m.v. het toepassen van allerlei handigheidjes, dat lukt me voorlopig nog niet.
    Wel merk ik inmiddels dat een catalogus met veel tags en lijstjes van gebruikers je langer in zijn ban houdt. Er ontstaat een virtuele verblijfsruimte, waarin je lekker rondsnuffelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En als alle klanten dat dan ook doen, wordt het gezellig druk in de digitale bibliotheek!

    BeantwoordenVerwijderen